Научни центар
ГОДИШЊИ ПЛАН РАДА 2020/21
АКТИВНОСТИ У ОКВИРУ ПРОЈЕКТА ''ЈЕДНОСМЕНСКИ РАД''
АКТИВНОСТ – НАУЧНИ ЦЕНТАР
Циљ ове активности је развијање способности за решавање теоријских и експерименталних проблема, развијање логичког, апстрактног и критичког мишљења и осамостаљивање ученика за тражење и коришћење релевантних информација у различитим изворима (уџбеник, научнопопуларни чланци, Интернет).
Опис активности |
Исходи |
-
Увод у науку и експериметално лабораторијски рад;
-
Припрема, извођење и презентовање једноставних огледи који обједињују знања из више наставних премета *(нпр. вода као смеше, поларност супстанце, анализа једињења калијум-јодида, биолошки важна једињења, прављење сапуна, башта као лабораторија, модел стаклене баште, ефекат стаклене баште, последице топљења леда и важност ледених санти, издвајање хлорофила и ДНК...).
-
Посете различитим иституцијама (Музеј науке и технике, Природњачки музеј, Ботаничка башта, Хемијски музеј, Музеј Никола Тесла...)
-
Онлајн радионице, интеракативни квизови, виртуелне посете
|
-
овлада основним операцијама лабораторијске технике, мерама опрезности, заштите и прве помоћи како би самостално изводио једноставне експерименте;
-
организује радно место, припрема и одлаже прибор и други материјал за рад;
-
издвоји битно од небитно - oдабирање релевантних информација;
-
изводи једноставне огледе;
-
повезује и примењује знања из различитих предмета у сврху постављања хипотезе и доношења закључака;
-
презентује цео ''истраживачки поступак''.
|
*у зависности од расположивог материјала, изводиће се одрђени експерименти и истраживачки рад.
Динамика активности: два пута недељно у трајању од 90 минута (по групи једном недељно по 90 минута).
Узраст ученика: од 5. до 8. разреда.
Носилац активности: Мирјана Хрваћанин Грастић – наставник биологије и хемије.
Током трајања Посебног програма за време пандемије могуће је редефинисање плана , те ће се подршка пружати и ученицима нижих разреда, као четврти час у Б смени , птодуженом боравку . Наставник ће пружати подршку у учењу природе и друштва , здравственог васпитања , увод у програм научног центра.
11.02.2021.
Кисеоник - наставна тема
Експеримент са свећом и слоновска паста
21.10.2020.
АРХИВА
- - -
ГОДИШЊИ ПЛАН РАДА
АКТИВНОСТИ У ОКВИРУ ПИЛОТ ПРОЈЕКТА ''ЈЕДНОСМЕНСКИ РАД''
АКТИВНОСТ – НАУЧНИ ЦЕНТАР
Циљ ове активности је развијање способности за решавање теоријских и експерименталних проблема, развијање логичког, апстрактног и критичког мишљења и осамостаљивање ученика за тражење и коришћење релевантних информација у различитим изворима (уџбеник, научнопопуларни чланци, Интернет).
Опис активности |
Исходи |
-
Увод у науку и експериметално лабораторијски рад;
-
Припрема, извођење и презентовање једноставних огледи који обједињују знања из више наставних премета *(нпр. вода као смеше, поларност супстанце, анализа једињења калијум-јодида, биолошки важна једињења, прављење сапуна, башта као лабораторија, модел стаклене баште, ефекат стаклене баште, последице топљења леда и важност ледених санти...).
|
-
овлада основним операцијама лабораторијске технике, мерама опрезности, заштите и прве помоћи како би самостално изводио једноставне експерименте;
-
организује радно место, припрема и одлаже прибор и други материјал за рад;
-
издвоји битно од небитно - oдабирање релевантних информација;
-
изводи једноставне огледе;
-
повезује и примењује знања из различитих предмета у сврху постављања хипотезе и доношења закључака.
|
*у зависности од расположивог материјала, изводиће се одрђени експерименти и истраживачки рад.
Динамика активности: два пута недељно у трајању од сат и по времена (по групи једном недељно по сат и по).
Узраст ученика: од 5. до 8. разреда.
Носилац активности: Мирјана Хрваћанин Грастић – наставник биологије и хемије.
- Научни центар PDF
05.03.2020.
Позвали смо родитеље и показали им какве смо до сада експерименте правили и шта смо све научили у оквиру програма обогаћеног једносменског рада.
Радионицу води наставница хемије и биологије Мирјана Хрваћанин Грастић.


14.01.2020.
Били смо вредни у Научном центру и направили миришљаве сапуне.


12.12.2019.
Сублимација јод и издвајање кристала јода, хемијске реакције са хемијским индикаторима, доказивање скроба (тест са алкохолним раствором јода).



02.12.2019.
Данас у научном центру: Сублимација и кристализација јода.

26.11.2019.
Огледи у научном центру у којима се јасно виде хемијске реакције - невидљиво писмо, корозија ...

18.11.2019.
У протеклом периоду смо изоловали хлорофил – биљни пигмент зеле боје, из листова ружe. Затим смо се мало позабавили супстанцама које су нам познате из куће, из свакодневног живота као што су сода-бикарбона, шећер, хидроген, алкохол, квасац... Поред тога што знамо како оне изгледају и за шта их можемо користити, кроз експериметне ''Црна мамба'' и ''Слоновска паста'' 'научили смо још по нешто о њима. Сад се спремамо да истражимо, зашто се неке супстанце растварају у води, а неке не и да ли се те супстанце могу растворити у неким другим растварачима. Сви експеримети су били демонстративно-илустративни, уз учешће ученика у свим фазама извођења (припрема неопходног посуђа и супстанци, мерење супстанци, уситњавање супстанци, цеђење...) водећи рачуна пре свега о њихoвој безбедности. Сваки оглед прати упутство за извођење огледа, са којим се ученици најпре упознају, затим припрема неопходних супстанци, посуђа и прибора, а на крају огледа, извођење закључка усмено, кроз дискусију.
22.10.2019.
Научни центар
Оглед: Црна мамба

15.10.2019.
У протеклих месец дана одржано је 8 радионица Научног центра. Ове радионице посећује 24 ученика, који су подељени у две групе. Обе групе чине ученици од 5. до 7. разреда.
Да бисмо се бавили науком и експериметима, било је неопходно да се најпре осврнемо на то шта је наука. Које све науке постоје и чиме се оне баве. Затим смо се упознали са посуђем, прибором и супстанцама које поседује наш кабинет. Причали смо и начину руковања одређеним супстанцама и уопштено мерама опреза при раду у кабинету-лабораторији. Посебно смо се осврнулина врсте и значај мерења у науци.
А онда смо кренули да ''експериметишемо''. Идеја нам је да пробудимо наша интересовања и зантижељу – зашто се дешавају неки процеси у природи и у живим бићима и како се они дешавају...
Сазнали смо и видели како настаје један од главних загађивача ваздуха – сумпор диоксид, шта настаје када он изреагује са водом (воденом паром) - чули сте и ви сигурно за киселе кише и како да утврдимо основна својства насталих супстанци (користили смо универзалну индикаторску хартију, црвену и плаву лакмус хартију). Мало смо се позабавили елеметном који је први у Перодном систему – водоником и надували смо балон иако нисмо ''дували у њега''.
Изоловали смо и један молекул са јако дугачим називом, али смо га ми запамтили као ДНК. То је била права авантура. На тој радионици смо сарађивали и са другарима који похађају додатну наставу из биологије и њиховом наставницом Маријаном.
Настављамо...

Клик на слику отвара фотографију већег формата