Ученички парламент
Ученички парламент је законом загарантована формална институција, која ученицима омогућава демократски начин удруживања ради заступања интереса свих ученика у школи, као и учешће ученика у доношењу одлука које се њих непосредно тичу.
Због чега је значајно постојање ученичких парламената?
-
Због тога што гарантује основне слободе ученика, кроз остваривање права на слободу говора, изражавања, слободу удруживања, слободу изражавања сопственог мишљења...
-
Ученички парламент омогућава лични развој ученика.
-
Пружа могућност колективног одлучивања кроз ученичке парламенте и доприноси побољшању атмосфере и живота у школи.
-
Ученички парламент доприноси развоју колективног односа и изградњу партнерства са наставницима, стручним сарадницима, директорима и органима школе.
-
Ученички парламент је место које омогућава сарадњу, уважавање различитих аргументација и ставова.
-
Ученички парламент подразумева усвајање демократског знања и вредности, кроз прихватање различитости.
-
Ученички парламент омогућава развој демократске културе.
-
Ученички парламент омогућава бољу комуникацију и подстиче доношење заједничких одлука прихватљивих за све стране.
Зашто је битно да ученици буду укључени у процес одлучивања кроз ученичке парламенте:
-
Зато што ученици најбоље разумеју своје потребе.
-
Зато што најбоље препознају своје проблеме и проблеме својих вршњака те у том смислу могу да омогуће школи да им што боље изађе у сусрет.
-
Зато што ученички парламент пружа могућност учешћа свих ученика без обзира на расну, верску, националну, имовинску или полну припадност.
-
Зато што се кроз ученички парламент лакше чује глас свих група и подгрупа у школи било да су у питању избеглице, интерно расељена лица, мањинске групе или лица са сметњама у развоју.
-
Зато што млади треба да учествују у процесу одлучивања, јер на тај начин јачају своје самопоуздање и постају одговорне личности.
-
Зато што ће се школске одлуке боље и спремније реализовати.
-
Зато што се развија демократско друштво и праведније уређује школски живот.
-
Зато што се тако побољшава однос и сарадња између ученика и наставника, васпитача или стручних сарадника.
-
Зато што то утиче на њихову бољу информисаност.
-
Зато што на тај начин они могу да подстакну активније учешће родитеља у школском животу.
-
Зато што са својим идејама могу да покрену и реализују пројекте у сарадњи са органима школе.
-
Зато што могу да покрену питања значајна за ученике у локалној заједници.
ПАРЛАМЕНТ У НАШОЈ ШКОЛИ
На почетку школске године 2022/23. у септембру, формира се Ученички парламент. Представници Парламента су по два ученика 7. и 8. разреда:
7/1 Илија Савић и Марија Сладић
7/2 Ахмед Делимеђац (председник и представник Тима за заштиту од насиља) и Уна Шутановац (заменица председника)
7/3 Маша Ћојбашић (представница седница Школског одбора) и Тара Маљевић (представница Тима за самовредновање)
8/1 Вукашин Милићевић и Кристина Баљак (представница Тима за развојно планирање)
8/2 Лена Костић и Звездана Каратрајковски
8/3 Софија Шпуран (записничар) и Ђорђе Степановић
Координаторка: Ивана Дасовић, наставница грађанског васпитања
Ученички парламент се састаје једном месечно где дискутујемо о школском животу:
-
Могућностима уређења и унапређења школског простора
-
Квалитету уџбеника и часова
-
Потребама ученика, нарочито оних којима је теже да искажу своје потребе
-
Организујемо активности
-
Дајемо предлоге и организујемо школске приредбе
-
Дискутујемо о свакодневним проблемима са којима се сусрећу које доноси школски живот, али и одрастање
ПЛАН РАДА УЧЕНИЧКОГ ПАРЛАМЕНТА ЗА ШКОЛСКУ 2022/2023 ГОДИНУ
МЕСЕЦ |
АКТИВНОСТИ |
Септембар |
-
Упознавање ученика са извештајем о раду Парламента у школској 2021/2022. години;
-
Формирање скупштине Ученичког парламента;
-
Избор председника и заменика председника;
-
Упознавање ученика са правима и дужностима чланова Ученичког парламента; Избор представника УП за учешће у раду Тима за самовредновање;
-
Упознавање чланова УП са резултатима самовредновања рада школе
-
Тема за дискусију се бира на основу интересовања за одређену област школског живота (сумирају се теме које захтевају унапређивање)
|
Октобар |
-
Упознавање ученика са Годишњим извештајем о раду школе у школској 2021/2022. год. и предвиђеним активностима за ову школску годину;
-
Предлагање чланова парламента за представнике у оквиру стручних тела и тимова школе;
-
Формирање вршњачког тима за допринос решавању проблема понашања у школи – „Школа без насиља“;
-
Разматрање односа међу ученицима у наставном процесу и ваннаставним активностима;
-
Текућа питања
|
Новембар |
-
Извештај о резултатима успеха и дисциплине у првом класификационом периоду и предлог мера за побољшање успеха и дисциплине;
-
Упознавање са правилником о дисциплинској и материјалној одговорности ученика као и са правилима понашања у школи;
-
Значај инклузије.
|
Децембар |
-
Упознавање Парламента са радом управних органа школе: Школски одбор, Наставничко веће, Савет родитеља, итд.
-
Предлагање и давање мишљења стручним органима о правилима понашања у школи (ученик-наставник-родитељ);
-
Предлози ученика за реализацију прославе школске славе Свети Сава;
-
Тема за дискусију се бира на основу интересовања за одређену област школског живота (сумирају се теме које захтевају унапређивање)
-
Текућа питања.
|
Фебруар |
-
Извештај о резултатима успеха и дисциплине у првом полугодишту;
-
Сарадња са Вршњачким тимом;
-
Дискусија о актуелним проблемима у школи.
-
Тема: Безбедност у школи
|
Март |
-
Професионална оријентација – активности;
-
У сусрет Дану планете Земље;
-
Предлагање и давање мишљења стручним органима школе о организацији наставе и унапређењу наставног процеса
|
Април |
-
Април Разговор о школским активностима;
-
Извештај о резултатима успеха и дисциплине у трећем класификационом периоду;
-
Тема за дискусију се бира на основу интересовања за одређену област школског живота (сумирају се теме које захтевају унапређивање)
-
Разно
|
Мај |
-
Анализа резултата такмичења;
-
Припрема за дефиле малих матураната;
-
Текућа питања.
|
Координатор Ученичког парламента: Ивана Дасовић, наставница грађанског васпитања