|
Научни центар
Распоред радионица ОБОГАЋЕНОГ ЈЕДНОСМЕНСКОГ РАДА за школску 2023/2024. годину
Понедељак |
Уторак |
Среда |
Четвртак |
Петак |
15:00 – 17:15 Ритмичка гимнастика
|
15:00 – 16:30 Научни центар |
13:00 – 14:30 Уметничка радионица (млађа група) |
15:00 – 16:30 Јога |
15:00 – 16:30 Интернационални дан |
15:00 – 16:30 Научни центар |
14.30 – 15.30 Клуб за подршку у учењу -Математика кроз игру |
15:00 – 16:30 Интернационални дан |
|
15:00 – 16:30 Уметничка радионица (старија група) |
|
|
15:00 – 16:30 Јога
|
|
|
ГОДИШЊИ ПЛАН РАДА АКТИВНОСТИ У ОКВИРУ ПРОЈЕКТА ''ОБОГАЋЕНИ ЈЕДНОСМЕНСКИ РАД'' - НАУЧНИ ЦЕНТАР
Циљ ове активности је развијање способности за решавање теоријских и експерименталних проблема, развијање логичког, апстрактног и критичког мишљења и осамостаљивање ученика за тражење и коришћење релевантних информација у различитим изворима (уџбеник, научнопопуларни чланци, Интернет).
|
Опис активности |
|
Исходи |
- Увод у науку и експериметално лабораторијски рад;
- Важност мерења у науци;
- Припрема, извођење и презентовање једноставних огледи који обједињују знања из више наставних премета *(нпр. вода као смеше, поларност супстанце, анализа једињења калијум-јодида, биолошки важна једињења, прављење сапуна, башта као лабораторија, модел стаклене баште, ефекат стаклене баште, последице топљења леда и важност ледених санти, издвајање хлорофила и ДНК...).
- Посете различитим иституцијама (Музеј науке и технике, Природњачки музеј, Ботаничка башта, Хемијски музеј, Музеј Никола Тесла, Mузеј илузије, посета некох технолошког постројења..)
- Онлајн радионице, интеракативни квизови, виртуелне посете
|
|
- Повећање мотивације и заинтересованости за природне науке
- овлада основним операцијама лабораторијске технике, мерама опрезности, заштите и прве помоћи како би самостално изводио једноставне експерименте;
- организује радно место, припрема и одлаже прибор и други материјал за рад;
- издвоји битно од небитно - oдабирање релевантних информација;
- изводи једноставне огледе;
- повезује и примењује знања из различитих предмета у сврху постављања хипотезе и доношења закључака;
- презентује цео ''истраживачки поступак''.
|
*у зависности од расположивог материјала, изводиће се одрђени експерименти и истраживачки рад.
Динамика активности: два пута недељно у трајању од 90 минута (по групи једном недељно по 90 минута).
Узраст ученика: од 5. до 8. разреда.
Носилац активности: Мирјана Хрваћанин Грастић – наставник биологије и хемије.
|
2023/24
Кратак осврт на полугодиште уз Научни центар
Да бисмо се бавили науком и експериментима, било је неопходно да се најпре осврнемо на то шта је наука. Које све науке постоје и чиме се оне баве. Затим смо се упознали са посуђем, прибором и супстанцама које поседује наш кабинет. Причали смо и начину руковања одређеним супстанцама и уопштено мерама опреза при раду у кабинету -лабораторији. Посебно смо се осврнули на врсте и значај мерења у науци.
Сазнали смо и видели како настаје један од главних загађивача ваздуха – сумпор диоксид, шта настаје када он изреагује са водом (воденом паром) - чули сте и ви сигурно за киселе кише и како да утврдимо основна својства насталих супстанци (користили смо универзалну индикаторску хартију, црвену и плаву лакмус хартију). Мало смо се позабавили елементом који је први у Периодном систему – водоником и надували смо балон иако нисмо ''дували у њега''.
Затим смо се бавили водом - зашто се неке супстанце растварају у води, а неке не и да ли се те супстанце могу растворити у неким другим растварачима. Разговарали смо о загађењу вода, нафтној мрљи па смо ту позвали и знање биологије у помоћ (штетност нафтних мрља за живи свет у води).
Мало смо се позабавили супстанцама које су нам познате из куће, из свакодневног живота као што су сода-бикарбона, шећер, хидроген, алкохол, квасац... Поред тога што знамо како оне изгледају и за шта их можемо користити, кроз експерименте ''Црна мамба'' и ''Слоновска паста'' 'научили смо још по нешто о њима. Крајем децембра смо правили сапуне и уживали у мирисима лаванде, еукалиптуса, чемпреса и лимунске траве. Сви експерименти су били демонстративно-илустративни, уз учешће ученика у свим фазама извођења (припрема неопходног посуђа и супстанци, мерење супстанци, уситњавање супстанци, цеђење...) водећи рачуна пре свега о њихoвој безбедности. Сваки оглед прати упутство за извођење огледа, са којим се ученици најпре упознају, затим припрема неопходних супстанци, посуђа и прибора, а на крају огледа, извођење закључака усмено, кроз дискусију.
У Галерији Природњачког музеја, посетили смо изложбу „Природа и језик“. Изложба је била изузетно интересантна ученицима јер обједињује различита поља природних и друштвених наука у циљу едукације, развијања еколошке свести и спознаје значаја очувања Планете. Један од циљева изложбе је био да код младих људи омогући повезивање знања из различитих области, стечених кроз програме школских предмета.
![](https://oskraljpetardrugi.nasaskola.rs/files/2023-24/nau%C4%8Dni%20centar%202023_24.jpg)
Ученици који похађају научни центар посетили су са наставницом Природњачки музеј. Имали су прилику да уживају у мултидисциплинарној изложби. |
2022
Фестивал науке
наши петаци посетили су сајам науке
Наши ученици који похађају Научни центар и Интернационални дан посетили су са наставницом Мирјаном Хрваћанин Грастић Музеј науке и технике.
Били су јако знатижељни, учили и дружили се.
Лепо је видети како се ученици различитог узраста друже, поштују и чувају једни друге а вршњачко учење је увек присутно.
Ученици који похађају радионице у оквиру Обогаћеног једносменског, интернационални дан и научни центар, посетили су Музеј чоколаде.
Извештај о радионицама у оквиру Научног центра
за прво тромесечје школске 2022/2023. године
У протеклих месец дана одржано је 6 радионица Научног центра. Ове радионице посећује 22 ученика, узраста од 5. до 8. разреда, који су подељени у две групе.
Да бисмо се бавили науком и експериментима, било је неопходно да се најпре осврнемо на то шта је наука. Које све науке постоје и чиме се оне баве. Затим смо се упознали са посуђем, прибором и супстанцама које поседује наш кабинет. Причали смо и начину руковања одређеним супстанцама и уопштено мерама опреза при раду у кабинету-лабораторији. Посебно смо се осврнули на врсте и значај мерења у науци.
А онда смо кренули да ''експериментишемо''. Идеjа нам је да пробудимо наша интересовања и знатижељу – зашто се дешавају неки процеси у природи и у живим бићима и како се они дешавају... Сазнали смо и видели како настаје један од главних загађивача ваздуха – сумпор диоксид, шта настаје када он изреагује са водом (воденом паром)-чули сте и ви сигурно за киселе кише и како да утврдимо основна својства насталих супстанци (користили смо универзалну индикаторску хартију, црвену и плаву лакмус хартију). Испитивали смо киселост различитих супстанци. Мало смо се бавили и елементом који је први у Периодном систему – водоником и надували смо балон иако нисмо ''дували у њега''. Ученици су показали посебно интересовање када смо правили различите смеше, а затим састојке смеша раздвајали одговарајућим поступцима.
Сви експерименти су били демонстративно-илустративни, уз учешће ученика у свим фазама извођења (припрема неопходног посуђа и супстанци, мерење супстанци, уситњавање супстанци, цеђење...) водећи рачуна пре свега о њихoвој безбедности. Сваки оглед прати упутство за извођење огледа, са којим се ученици најпре упознају, затим припрема неопходних супстанци, посуђа и прибора, а на крају огледа, извођење закључка усмено, кроз дискусију.
06.05.2022.
Извештај радионица научног центра за друго полугодиште 2021/22
30.12.2021.
Извештај радионица научног центра, прво полугодиште 2021/22
Октобар 2021
Извештај о раду радионице Научни центар за прво тромесечје 2021/2022 (.PDF)
ГОДИШЊИ ПЛАН РАДА 2020/21
АКТИВНОСТИ У ОКВИРУ ПРОЈЕКТА ''ЈЕДНОСМЕНСКИ РАД''
АКТИВНОСТ – НАУЧНИ ЦЕНТАР
Циљ ове активности је развијање способности за решавање теоријских и експерименталних проблема, развијање логичког, апстрактног и критичког мишљења и осамостаљивање ученика за тражење и коришћење релевантних информација у различитим изворима (уџбеник, научнопопуларни чланци, Интернет).
Опис активности |
Исходи |
-
Увод у науку и експериметално лабораторијски рад;
-
Припрема, извођење и презентовање једноставних огледи који обједињују знања из више наставних премета *(нпр. вода као смеше, поларност супстанце, анализа једињења калијум-јодида, биолошки важна једињења, прављење сапуна, башта као лабораторија, модел стаклене баште, ефекат стаклене баште, последице топљења леда и важност ледених санти, издвајање хлорофила и ДНК...).
-
Посете различитим иституцијама (Музеј науке и технике, Природњачки музеј, Ботаничка башта, Хемијски музеј, Музеј Никола Тесла...)
-
Онлајн радионице, интеракативни квизови, виртуелне посете
|
-
овлада основним операцијама лабораторијске технике, мерама опрезности, заштите и прве помоћи како би самостално изводио једноставне експерименте;
-
организује радно место, припрема и одлаже прибор и други материјал за рад;
-
издвоји битно од небитно - oдабирање релевантних информација;
-
изводи једноставне огледе;
-
повезује и примењује знања из различитих предмета у сврху постављања хипотезе и доношења закључака;
-
презентује цео ''истраживачки поступак''.
|
*у зависности од расположивог материјала, изводиће се одрђени експерименти и истраживачки рад.
Динамика активности: два пута недељно у трајању од 90 минута (по групи једном недељно по 90 минута).
Узраст ученика: од 5. до 8. разреда.
Носилац активности: Мирјана Хрваћанин Грастић – наставник биологије и хемије.
АРХИВА
- - -
ГОДИШЊИ ПЛАН РАДА
АКТИВНОСТИ У ОКВИРУ ПИЛОТ ПРОЈЕКТА ''ЈЕДНОСМЕНСКИ РАД''
АКТИВНОСТ – НАУЧНИ ЦЕНТАР
Циљ ове активности је развијање способности за решавање теоријских и експерименталних проблема, развијање логичког, апстрактног и критичког мишљења и осамостаљивање ученика за тражење и коришћење релевантних информација у различитим изворима (уџбеник, научнопопуларни чланци, Интернет).
Опис активности |
Исходи |
-
Увод у науку и експериметално лабораторијски рад;
-
Припрема, извођење и презентовање једноставних огледи који обједињују знања из више наставних премета *(нпр. вода као смеше, поларност супстанце, анализа једињења калијум-јодида, биолошки важна једињења, прављење сапуна, башта као лабораторија, модел стаклене баште, ефекат стаклене баште, последице топљења леда и важност ледених санти...).
|
-
овлада основним операцијама лабораторијске технике, мерама опрезности, заштите и прве помоћи како би самостално изводио једноставне експерименте;
-
организује радно место, припрема и одлаже прибор и други материјал за рад;
-
издвоји битно од небитно - oдабирање релевантних информација;
-
изводи једноставне огледе;
-
повезује и примењује знања из различитих предмета у сврху постављања хипотезе и доношења закључака.
|
*у зависности од расположивог материјала, изводиће се одрђени експерименти и истраживачки рад.
Динамика активности: два пута недељно у трајању од сат и по времена (по групи једном недељно по сат и по).
Узраст ученика: од 5. до 8. разреда.
Носилац активности: Мирјана Хрваћанин Грастић – наставник биологије и хемије.
- Научни центар PDF
05.03.2020.
Позвали смо родитеље и показали им какве смо до сада експерименте правили и шта смо све научили у оквиру програма обогаћеног једносменског рада.
Радионицу води наставница хемије и биологије Мирјана Хрваћанин Грастић.
![](https://oskraljpetardrugi.nasaskola.rs/files/Галерија 1/jednosmenski rad/Научни центар/Naucni%20centar%20pokazna%20%283%29.jpg)
![](https://oskraljpetardrugi.nasaskola.rs/files/Галерија 1/jednosmenski rad/Научни центар/Naucni%20centar%20pokazna%20%285%29.jpg)
14.01.2020.
Били смо вредни у Научном центру и направили миришљаве сапуне.
![](https://oskraljpetardrugi.nasaskola.rs/files/Галерија 1/jednosmenski rad/Научни центар/Sapun%20%282%29.jpg)
![](https://oskraljpetardrugi.nasaskola.rs/files/Галерија 1/jednosmenski rad/Научни центар/Sapuni%201.jpg)
12.12.2019.
Сублимација јод и издвајање кристала јода, хемијске реакције са хемијским индикаторима, доказивање скроба (тест са алкохолним раствором јода).
![](https://oskraljpetardrugi.nasaskola.rs/files/Галерија 1/jednosmenski rad/Научни центар/Sublimacija%20joda%20%283%29.jpg)
![](https://oskraljpetardrugi.nasaskola.rs/files/Галерија 1/jednosmenski rad/Научни центар/Sublimacija%20joda%20%286%29.jpg)
![](https://oskraljpetardrugi.nasaskola.rs/files/Галерија 1/jednosmenski rad/Научни центар/Sublimacija%20joda%20%288%29.jpg)
02.12.2019.
Данас у научном центру: Сублимација и кристализација јода.
![](https://oskraljpetardrugi.nasaskola.rs/files/Галерија 1/jednosmenski rad/Научни центар/Jod%20%283%29.jpg)
26.11.2019.
Огледи у научном центру у којима се јасно виде хемијске реакције - невидљиво писмо, корозија ...
![](https://oskraljpetardrugi.nasaskola.rs/files/Галерија 1/jednosmenski rad/Научни центар/Ogled%203.jpg)
18.11.2019.
У протеклом периоду смо изоловали хлорофил – биљни пигмент зеле боје, из листова ружe. Затим смо се мало позабавили супстанцама које су нам познате из куће, из свакодневног живота као што су сода-бикарбона, шећер, хидроген, алкохол, квасац... Поред тога што знамо како оне изгледају и за шта их можемо користити, кроз експериметне ''Црна мамба'' и ''Слоновска паста'' 'научили смо још по нешто о њима. Сад се спремамо да истражимо, зашто се неке супстанце растварају у води, а неке не и да ли се те супстанце могу растворити у неким другим растварачима. Сви експеримети су били демонстративно-илустративни, уз учешће ученика у свим фазама извођења (припрема неопходног посуђа и супстанци, мерење супстанци, уситњавање супстанци, цеђење...) водећи рачуна пре свега о њихoвој безбедности. Сваки оглед прати упутство за извођење огледа, са којим се ученици најпре упознају, затим припрема неопходних супстанци, посуђа и прибора, а на крају огледа, извођење закључка усмено, кроз дискусију.
22.10.2019.
Научни центар
Оглед: Црна мамба
![](https://oskraljpetardrugi.nasaskola.rs/files/Галерија 1/jednosmenski rad/Научни центар/Crna%20mamba%203.jpg)
15.10.2019.
У протеклих месец дана одржано је 8 радионица Научног центра. Ове радионице посећује 24 ученика, који су подељени у две групе. Обе групе чине ученици од 5. до 7. разреда.
Да бисмо се бавили науком и експериметима, било је неопходно да се најпре осврнемо на то шта је наука. Које све науке постоје и чиме се оне баве. Затим смо се упознали са посуђем, прибором и супстанцама које поседује наш кабинет. Причали смо и начину руковања одређеним супстанцама и уопштено мерама опреза при раду у кабинету-лабораторији. Посебно смо се осврнулина врсте и значај мерења у науци.
А онда смо кренули да ''експериметишемо''. Идеја нам је да пробудимо наша интересовања и зантижељу – зашто се дешавају неки процеси у природи и у живим бићима и како се они дешавају...
Сазнали смо и видели како настаје један од главних загађивача ваздуха – сумпор диоксид, шта настаје када он изреагује са водом (воденом паром) - чули сте и ви сигурно за киселе кише и како да утврдимо основна својства насталих супстанци (користили смо универзалну индикаторску хартију, црвену и плаву лакмус хартију). Мало смо се позабавили елеметном који је први у Перодном систему – водоником и надували смо балон иако нисмо ''дували у њега''.
Изоловали смо и један молекул са јако дугачим називом, али смо га ми запамтили као ДНК. То је била права авантура. На тој радионици смо сарађивали и са другарима који похађају додатну наставу из биологије и њиховом наставницом Маријаном.
Настављамо...
![](https://oskraljpetardrugi.nasaskola.rs/files/Галерија 1/jednosmenski rad/Научни центар/naucni%20c%20%2811%29.jpg)
Клик на слику отвара фотографију већег формата
|
|